FEATURE

Clear, impassioned but never polemical

... that’s what Variety stated about Ruth Beckermann’s astute revisiting of the 1986 Waldheim affair that lead to the collapse of Austria’s comforting narrative of being the first nazi victim. Read more about the Austrians on the Berlinale screens.
 
 
 

THE WALDHEIM WALTZ by Ruth Beckermann

World premiere at the Forum on Feb 17, 2018
 
With Austria currently the only West European nation since World War II governed by the far right, it’s time (heck, it’s long past time) that someone of Ruth Beckermann’s intelligence made a film investigating the country’s odious collective whitewashing of its Nazi-era past.
 
Thanks to her smart narration — clear, impassioned but never polemical — and the astute way she allows exceptional footage to play out to its full extent, “The Waldheim Waltz” has a sense of urgency made more pressing given political developments not just in Austria but Poland and Hungary as well.
Jay Weissberg, Variety
 
Beckermanns Film zeigt, wie mit der ÖVP die Mitte der Gesellschaft, die Abgrenzung zu NS-Verbrechen und Antisemitismus aufgaben.
Andreas Fanizadeh, taz
 
Beckermanns Rekonstruktion ist schockierend, bewegend und erhellend.
Der Film ist auch deswegen so interessant, weil er zeigt, wie Systeme von Macht und Rechtfertigung zusammenbrechen.
Beckermann erinnert eindrücklich an das Ende eines kollektiven Selbstverteidigungssystems.
Thekla Dannenberg, Perlentaucher
 
Beckermann has an amazing eye for detail and a sense of humour, finding time not just for demonstrations or high-profile talk shows that Waldheim visited on his never ending apology tour, but also signs of everyday rebellion.
Marta Balaga, Cineuropa
 
 
 

STYX by Wolfgang Fischer

World premiere as the opening film of Panorama Special on Feb 16, 2018
 
This new feature from Austrian-born director Wolfgang Fischer is a stark,
impressively pared-back parable that leaves most of the big questions off-screen as it focuses on one woman’s impossible position between following the orders of the frustratingly invisible coastguard — who tell her to stay completely out of the matter beyond reporting it — and her sense of empathy and duty toward up to 100 human beings who might not survive if no one intervenes in time.
Boyd van Hoeij, The Hollywood Reporter

Susanne Wolff thrills in Wolfgang Fischer's visceral, oceanic allegory about personal responsibility in the face of the refugee crisis.
Jessica Kiang, Variety


Styx offers no easy answers, or any answers at all for that matter. In one telling moment, Rieke pulls her sails to turn away from the refugees she longs to assist, and we can hear their muffled cries carried over the wind. There may be little she can do for those doomed by fate, but she must nevertheless bear witness to their existence.
Ben Croll, Screen international



Eine Frau und ein Geflüchteter in einer Art Kammerspiel auf dem Wasser, mit schönen und mit schrecklichen Bildern, die aber nie grell sind, sondern denen anzumerken ist, dass ihr Regisseur auch Malerei studiert hat. Styx gerade deshalb so stark, weil es das große Drama sonst ganz im Kleinen lässt. Er lässt es aufscheinen in der Erfahrung einer Frau, die zwar das Wasser allein bezwingen kann, aber eben kein allmächtiger Gott ist.
FAZ, Julia Detke
 
 

L’ANIMALE by Katharina Mückstein

World premiere at Panorama Special on Feb 18, 2018
 
Katharina Mückstein takes an unfussy, clear-eyed approach to gender and sexual politics.
Wendy Ide, Screen International
 
 
Katharina Mücksteins Film L'Animale steht wohl in der Tradition der frühen Haneke- und der noch kaltschnäuzigeren Ulrich-Seidl-Filme. Nüchtern schildert er das Coming of Age seiner Protagonistin und ihrer Gefährten. Ihre Sexualität erleben sie als innere Gewalt und leben sie aus als äußere, sprachlos. Designerdrogen, Alkohol, hirnlose Technomusik in der Disko, die knatternden Motorräder in ramponierter Natur – nichts hilft gegen dieses innere Pulsieren .
Thierry Chervel, Perlentaucher