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Press Reviews on  Michael Haneke's THE WHITE RIBBON

 

The White Ribbon seen by the international press

When he is on top form Michael Haneke’s artistry and unerring control of his material is hard to beat. And he is on top form in The White Ribbon, a meticulously constructed, precisely modulated tapestry of malice and intrigue in a rural village in pre-World War I northern Germany. It’s a rich, detailed work pregnant with the sinister undertones and evil deeds for which the film-maker’s work is legendary and won’t disappoint Haneke fans waiting for fresh material after his experimental US remake of Funny Games.
Mike Goodridge, Screen Daily

It’s a superb cinematic work and an appropriately serious one, given its subject matter and its intentions.Peter Brunette, The Hollywood Reporter

Immaculately crafted in beautiful black-and-white and entirely absorbing (...)
Todd McCarthy, Variety

Ein großartiges Schwarz-Weiß umgibt diesen eindrucksvollen und unerbittlichen Film. Man ordnet ihn aufgrund der bösen Figur des Predigers irgendwo in der Nachfolge eines Losey von The Damned oder eines Laughton von The Night of the Hunter ein. In der eines Clouzot. Eines Bergmann klarerweise, so sehr schwebt die Angst vor der Sünde und der unheilbringenden Sexualität über ihnen.
Jean-Luc Douin, Le Monde

In einem Schwarz-Weiß, das so unerbittlich ist wie die Messerschärfe, mit der die Kader gezogen sind, taucht uns Haneke mit Das weiße Band in ein Dorf im Norden Deutschlands im Jahr 1913, am Vorabend des Ersten Weltkriegs (...) Wie immer zieht Haneke mit der Präzision eines Insektenforschers einen Schnitt quer durch eine Mikrogesellschaft am Beispiel Deutschlands, wo ein Erziehungssystem, das auf Disziplin körperlicher Züchtigung und der Leugnung des Begehrens im Namen eines Ideals von Reinheit beruht, spätere Monster hervorbringen wird, die 1913 noch Kinder sind, die aber zwanzig Jahre später an die Macht kommen und die Generation der Nationalsozialisten formen werden.(...) Das weiße Band ist ein neuer Höhepunkt im anspruchsvollen und düsteren Oeuvre des Michael Haneke.
Antoine Guillot, France Culture

Zweieinhalb Stunden in wunderbarem Schwarz-Weiß, hervorragende, wenig bekannte Darsteller, Atmosphären von lutheranischer Düsterkeit à la Bergmann: Das weiße Band ist kein Film, nach dem man das Kino mit leichtem Herzen verlässt.
Giuseppina Manin. Corriere della Sera

Eine deutsche Kindergeschichte lautet der Untertitel des Films, und Haneke taucht tief ein in die vergiftete Atmosphäre, die den Nachwuchs im Dorf umfängt: Die exzellente, detailreiche Schwarz-Weiß-Kamera von Christian Berger und die präzise Ausstattung wirken stark.
Christoph Huber, Die Presse

Despair haunts every moment of Michael Haneke’s The White Ribbon. The director’s dour, Bergmanesque black-and-white portrait of enigmas and familial discord in a Protestant German village at the beginning of the twentieth century peddles in the art of downbeat expressionism. Pairing visual mastery with a quietly immersive story, The White Ribbon plays like a morbid version of Our Town, patiently revealing the inward discord beneath the surface of a settled community. It’s a frightening depiction of mortality.
Eric Kohn, indieWIRE:

Michael Haneke’s stark, subtle pastoral plays out in feudal rural Germany in the runup to the first world war and spotlights a series of mysterious crimes that may just have been committed by the village children. The White Ribbon’s blend of formal, poetic compositions and hushed, simmering drama reminded me variously of Malick and Bergman (...)
Xan Brooks, The Guardian

Shot in sober black and white, with no musical score and told with a stately and deliberate pace, The White Ribbon is infused with a fascinatingly austere cruelty.
Wendy Die, The [London] Times